Norra Kreta

En sista natt på vår favoritplats, på kajen i Kapsali. Dagen efter på eftermiddagen körde vi till Livadi för att proviantera och äta på restaurang, fortsatte till Diakofti på kvällen där vi ställde oss i hamnen och väntade tills Vitsentzos Kornaros behagade komma till kajen någon gång på senkvällen. Vi stegar in på hamnkontoret som öppnade i samma ögonblick som färjan hade lagt till kl.23.00, för att köpa biljetter till Kissamos. Klok av förra årets erfarenhet att V.K. har svårt att hålla tidtabellen, om den kommer överhuvudtaget, köpte vi biljetterna  timmen innan avgång kl.01.15.

Färjan från Neapoli till Kythera (”Porfyrousa”) kostade 102€ och från Kythera till Kissamos 148€, enkla resor.

V.K. kom från Piraeus och hade många lastbilar och personbilar med sig hit till Kythera så aktiviteten var precis så kaotisk som det brukar vara vid grekiska färjors ankomst och avgång. Sannolikt finns det inget grekiskt ord för turordning, struktur är något som har glömts bort i utbildningen men lugn och vänlighet, det är något medfödd hos Grekerna, det sitter i ryggmärgen. Så i all kaos blir vi efter en timme, upplyste med ljus- och visselsignaler, att vi får köra ombord, vända på insidan och kl. 01.15 kastar vi loss från Diakoftikajen.

Ajöss Kythera, förhoppningsvis återses vi nästa månad om Vitsentzos Kornaros orkar hålla sig flytande så länge.

Fartyget byggdes 1975 i Ålborg, Danmark. Gick i många år som ”Pride of Winchester” och ”Viking Viscount” i Channel Traffic mellan England och Frankrike-Belgien, sedan 1994 i Grekland för Lane Lines, Piraeus – Kreta (Agia Nicolaos – Sitia) och sista åren på Greklands mest subventionerade linje mellan Piraeus-Kythira-Kissamos (en tur i veckan även Gythio-Kythera) en guldgruva för redaren som försöker hålla igång linjen trots att det slitna fartyget borde tagits ur drift för några år sedan. Jag återkommer längre fram om detta.

Nåväl seglatsen var lugn och kl.07.00 kom vi till kaj i Kissamos. Äntligen har vi kommit till Kreta, ett år försenat men med samma fartyg som förra året var orsaken till att vi inte kom fram. Till V.K.’s fördel måste jag framhålla att besättningen är fantastiskt duktiga sjömän som vet hur man underhåller, men framförallt hur man manövrerar ett fartyg. Det gäller för övrigt de flesta grekiska sjömän som bygger sin skicklighet på anrika, uråldriga traditioner. Denna gång höll V.K i.a.f. tidtabellen. Det var inte många passagerare ombord och en sysslolös besättning ville gärna ha någon att snacka med i kafeterian och för oss är det ett bra sätt att få reda på mycket. Vi hade varit uppe mest hela natten och när vi parkerade tidigt på morgonen i Kissamos hamn var vi i stort behov av sömn och vila. Här i hamnen finns för övrigt en toalettbyggnad (WC på bilden) där man kan tömma både svart och grått och tanka vatten. Det hade vi i.o.f.s. redan gjort i Kapsali men det är bra att hålla reda på så’na viktiga saker.

Vid lunchtid provianterar vi hos INKA Supermarket i Kissamos och börjar fundera på en Camping för vi har inte tvättat på länge. Valet faller på närmaste öppna campingen som heter Mithimna, den öppnade idag särskild för oss. De hade en splitterny tvättmaskin som skulle installeras om en timme. Ja, ja, sade vi, Kreta är väl också Grekland, eller?? Vi parkerade husbilen på en plats vi fick välja själva och testade anläggningens standard. Något åldrigt men rent och snyggt med varma duscher, helt ok!  Och så förvånade vi blev när den vänliga ägaren kom inom en timme och talade om att vi fick inviga tvättmaskinen. Vi stannade bara en dag, duschade, tvättade två gånger och den hann torka på sträcket. Dagen efter betalade vi 24€ inkl. el och 2x tvätt och fortsatte resan på f.m. till Chania.

Vitsentzos Kornaros, byggd i Ålborg 1975, gick i många år i Channel Traffic som Pride of Winchester och Viking Viscount, nu mellan Piraeus – Kythira – Kreta
Chania
Stina i Chania
Vår väckarklocka för dagen var tidigt uppe
Påfågelhanne vid minoiska palatset
Träbalkarna som höll upp palatset är återskapade i betong
Här bodde Greta Garbo, ”according to Evans”
De återskapade freskerna är mycket vackra trots sin ungdom
Vackra krukor, sannolikt från en senare period
Invändig rekonstruktion, ”According to Evans”
Rekonstruktion och äkta gammalt blandas friskt.
”According to Evans”, såg det ut så här men ingen vet egentligen.
Det mesta av palatsets grundstruktur är återskapat med hjälp av betong.
Franska konstnärer har skapat reproduktioner av freskerna
En vacker grekisk kruka förhöjer sannolikheten
Mycket går att skapa med nutidens material
Drottningen framför sitt palats
Sevärt ja! Mycket engelskt antagande men turisterna gillar det!
Rekonstruktion ”according to Evans”
En av ingångarna till kung Mínos palats
Uppfarten till det Minoiska palatset i Knossos
Överblicksbilsd av Minos’ palats
Det finns en hel del nya goda motortrafikleder på Kretas norra kust som mjukt slingrar sig genom det gröna landskapet
Vyn norrut mot Setia
Vyn över kusten efter Agia Nikolaos på den ringlande vägen till Sitia
Viadukten som aldrig blir färdig
”Something is wrong” med denna viadukt. Anslutningvägarna är helt klara men bygget på viadukten har avstannat helt.
En helt ny men öde tillfartsväg till Sitia
Sitias nya tillfartsväg lär inte bli färdig pga en viadukt som är behäftat med något fel
Wovi kommer springandes emot oss, i full fart när han får syn på oss.
Wovi är glad att se oss igen
Det oskiljaktiga paret Peter och Wovi skall hämta vatten på scootern

Wovi har hittat Bonnies plats under bordet.
Wovi har till slut även hittat Bonnies plats i sängen
Men Wovi har inte lärt sig hur hon kommer ner igen.
Wovi’s kompis har också hittat sin plats hos oss
Vattenpark vid hamnen i Sitia
Strandpromenad i Sitia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *